Фотограф зібрав “червону книгу мозаїк” України

Фотограф зібрав "червону книгу мозаїк" України

Фотограф Євген Нікіфоров три роки подорожував Україною і шукав монументальні мозаїки 1950-х–1980-х років, періоду радянського модернізму. За цей час він відвідав 109 міст і сіл, де знайшов понад 1000 робіт. Деякі з них уже зникли з публічного простору в результаті так званої декомунізації.

“Перші світлини з’явилися в кінці 2013-го року, коли я отримав запрошення зробити фотографії для видання «Мистецтво українських шістдесятників» видавництва «Основи». Моїм завданням було задокументувати монументальні мозаїки у Києві для розділу про монументальне мистецтво”, – каже Євген.

Частина робіт зібрана у книзі Decommunized, спільно виданій “Основами” та німецьким DOM.

Одні з найкращих робіт у Києві, це шість робіт поспіль на проспекті Перемоги біля метро КПІ. Дві центральні з них робилися в кінці 60-х років. Я приходив на це місце шість разів, щоб зловити правильне світло, щоб знайти правильний дах будівлі, щоб зробити «той самий кадр». Також дуже вражає робота на Інституті ядерних досліджень на проспекті Науки. Якщо просто підійти до них і розглядати з відстані одного метра, це вражає, ти дивишся на ці роботи абсолютно інакше і вже не виникає питання мистецтво це чи не мистецтво.

У Прип’яті в звичайному житловому мікрорайоні можна було знайти тривимірні мозаїчні панно.

У Східній Німеччині у 90-ті була тривала дискусія про те, що робити зі спадщиною соціалістичної архітектури. Велика кількість будівель була знищена, знесена. Але зараз зростає розуміння цінності цієї архітектури:

“У пошуках дуже допоміг Google Street View. З його допомогою можна віртуально побувати в більшості міст України. Тому перед поїздками я проходив з Google-мобілем вулицями міст. Також через соцмережі я зв’язувався з місцевим жителями і запитував, чи певна робота досі існує”, – каже фотограф.

Впродовж своїх мандрів Євген Нікіфоров відфотографував близько 1000 мозаїк, але до нещодавно виданої “Основами” книги увійшли лише 200.

Ось кілька невиданих.

Третій поверх вокзалу Маріуполя:

Фасад АЕС у Южноукраїнську:

Робота українського шістдесятника Опанаса Заливахи в Івано-Франківську, яку “декомунізували” не через ідеологію – а просто закрили рекламою та частково знищили “євроремонтом”: